U.S. Inquiry of Google on Drug Ads

U.S. Inquiry of Google on Drug Ads

Federal regulators are investigating Google on suspicion of illegally displaying ads for online pharmacies that are operating outside the law, government officials said Thursday.

Google has set aside $500 million to pay for a potential settlement, according to a Securities and Exchange Commission filing the company made on Tuesday. It said the money was for the “potential resolution of an investigation by the United States Department of Justice into the use of Google advertising by certain advertisers,” but gave no details.

The United States attorney’s office in Rhode Island is leading the investigation into pharmaceutical advertising on the Web search engine and the Food and Drug Administration and Justice Department are also involved, people briefed on the investigation said.

Google and the Justice Department declined to comment. An F.D.A. spokeswoman confirmed there was a continuing investigation. Jim Martin, a spokesman for the United States attorney’s office in Rhode Island, said, “We neither confirm or deny the existence of an investigation.”

Web sites are liable for advertising that breaks federal criminal law, according to Eric Goldman, director of the High Tech Law Institute at Santa Clara University.

Google has been trying to clean up ads from so-called rogue pharmacies, which sell counterfeit drugs or do not require valid prescriptions. In the last year, Google has made significant changes to its policies for accepting pharmaceutical ads, most recently in January. But Michael Zwibelman, litigation counsel for Google, has described it as “an ongoing, escalating cat-and-mouse game.”

In February 2010, Google changed its AdWords policy to accept ads only from pharmacies certified by the National Association Boards of Pharmacy in the United States or the Canadian International Pharmacy Association. Previously, Google had accepted ads verified by a company called PharmacyChecker.com.

In September 2010, Google filed a civil lawsuit in federal court against pharmaceutical advertisers that it believed had broken its advertising rules.

Rogue pharmacies are bad for our users, for legitimate online pharmacies and for the entire e-commerce industry — so we are going to keep investing time and money to stop these kinds of harmful practices,” Mr. Zwibelman wrote in a company blog post at the time.

It is unclear why the investigation and penalty are coming now, after Google’s cleanup efforts.

Google said the $500 million charge reduced its net income last quarter by 22 percent, to $1.8 billion from $2.3 billion. “We believe it will not have a material adverse effect on our business,” the company said in the S.E.C. filing.

The investigation is Google’s latest run-in with regulators, who have also been investigating the company on, and in some cases penalizing it for, antitrust issues and privacy violations.

Gabriel Levitt, vice president of PharmacyChecker.com, said that Google’s measures to crack down on rogue pharmacy ads went too far, preventing people from getting drugs they needed.

But critics of online pharmacies say that Google and other Web sites feed the business.

“It’s very hard to police these sites because they change every couple of days,” said Joseph A. Califano Jr., founder of the National Center on Addiction and Substance Abuse at Columbia University. “The only things that keeps them in business are the Googles of the world.”

The focus of the investigation was first reported by The Wall Street Journal on its Web site.

Edward Wyatt and Charlie Savage contributed reporting from Washington.

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「薬物の広告についてグーグルを調査」

連邦政府の監督機関は、違法なネット上の薬局について違法な広告を表示している疑惑について

グーグルを調べていると、木曜日政府の職員は伝えた。

火曜、グーグルの情報を管理している証券取引委員会によると、

グーグルは将来あるかもしれない示談に備えて500万ドルを確保している。

そのお金は「将来、確かな広告主によってグーグルの広告が使用されているかどうかについて

司法省による調査を解決するためのもの」であるが、詳細は伝えられていない。

アメリカのロード・アイランド弁護士事務所はWeb検索エンジン上での薬剤広告についての調査を先導しており、

食品医薬品局と司法省もまた調査をに関与させられている。人々は調査の内容について知っている。

グーグルと司法省は引き続き調査があることを発表した食品医薬品局の

広報担当の女性に対してコメントを拒否した。アメリカのロード・アイランド弁護士事務所の広報担当、

ジム・マーティンは「我々は調査の存在について肯定も否定もしない」と言った。

サンタクララ大学のハイテク法律研究所の所長であるエリック・ゴールドマンによると、

Webサイトは刑法に違反している広告について責任がある。

グーグルはいわゆる不良薬品(それは偽造の薬品または有効な処方箋を必要としない)についての広告を一掃しようとしている。グーグルは昨年、薬品広告の承認についてのポリシーを大幅な変更をはじめ、ごく最近1月に

変更を終えた。しかしグーグルの弁護士団を告訴したMichael Zwibelmanは

「継続し、高まっていくいたちごっこだ」と表現した。

2010年2月、グーグルはアメリカの連邦薬事委員会連合またはカナダ国際薬局教会によって認められた

薬剤についてのみ広告を認めるため、AdWordsのポリシーを変更した。以前は、PharmacyChecker.com

と呼ばれた会社によって検証された薬剤の広告を認めていた。

2010年9月、グーグルは、広告規則を違反したと思われる薬剤の広告について、

連邦裁判所へ民事訴訟を申し立てた。

「不良薬品は私たちのユーザ、豪放な薬剤、全電子商取引産業にとってよくないものである。

だから私たちはこれらの有害な薬剤を止めるために時間と金を投資し続けるつもりだ。」

と、Zwibelman氏は当時記者のブログに書いている。

グーグルの(不良薬剤の)排除の取り組みの後、なぜ今になって調査と罰が課されているのかは不明である。

グーグルは昨四半期のネットの収益が23億円から18億円へ5億減ったと述べた。

「(証券取引委員会の申告が)私たちのビジネスに重大な広告効果をもたらさないことを信じている」と、

グーグルは言った。

監査官によるその調査は、グーグルの最新のもめごとである。監査官はグーグルと同様、会社に対して

調査を行い、場合によっては独占禁止やプライバシー侵害について罰を課すこともある。

PharmacyChecker.comの副社長であるGabliel Leviiteは、不良薬剤広告を厳重に取り締まるための

グーグルの手段は度を越しており、不良薬剤を必要としている人々がそれを入手するのを防いでいる。

しかし、オンライン販売の薬剤の危機は、グーグルとそのほかのWebサイトのビジネスが

大きくなっていることを示している。

「これらのサイトを取り締まることは非常に大変だ。なぜなら彼らは数日ごとにサイトを変更してしまう」と、

コロンビア大学にある全米薬物常習乱用センターの設立者であるJoseph A. Califano Jrは言った。

「ビジネスを続けるというたった一つのことが、世界のグーグルたるゆえんだ」

調査の焦点は、まずウォールストリートジャーナルのWebサイト上で最初に報告された。